Kubb

Lühikirjeldus:

Kubb on õuemäng, mis pärineb Rootsi päritoluga traditsioonidest. See on strateegiline ja viskeosavust nõudev mäng, kus kaks meeskonda võistlevad üksteise vastu. Mängu mängitakse tavaliselt murul või liivaväljakul. Kubb on mäng, mis nõuab täpsust, strateegiat ja koostööd meeskonnas. See on populaarne mäng, mis pakub lõbusat ja väljakutset pakkuvat tegevust õues sõprade või perega veedetud ajaks.

Mängu ettevalmistus:

Kubbi mängitakse ristkülikukujulisel 5 × 8 meetri suurusel platsil. Väikeste laste puhul võib
8-meetrist külge lühendada. Nurgapostid paigutatakse nii, et moodustuks ristkülik. Platsi piire
pole vaja muud moodi tähistada, kuid lubatud on tähised, mis ei sega mängimist (nt kriidijoo- ned). Kuningas pannakse platsi keskele püsti ja kubbi klotsid asetatakse mõlemale viskejoone- le (platsi lühematele külgedele) üksteisest võrdsele kaugusele. Viskejoonel asuvaid kubbi klot- se nimetatakse joonekubbideks.

Mängujuhend:

Kubbi mängitakse kahe meeskonna vahel, kus igal meeskonnal on kuus väikest puidust plokki, mida nimetatakse kubbideks ja üks suurem plokk, mida nimetatakse kuningaks. Mänguväljakul on ka kaks “väravat” – puidust pulka, mis asetatakse vastaskülgedele. Mängu eesmärk on visata alguses vastase kubbid ümber, visates neid viskepulkadega. Mäng algab meeskonnast, kes viskab pulgad vastase kubide pihta, püüdes neid ümber ajada. Kui kubid on maha visatud, siis on vastasmängijatel võimalus neid tagasi visata vastase kubbide pihta. Kui kõik vastase kubbid on ümber aetud, võib meeskond proovida visata kuningat, mis on vastase väljakupoolel. Kui kuningas on ümber aetud, võidab meeskond, kes seda tegi. Kuid kui meeskond ei suuda kuningat ümber ajada, võib vastasmängija sellest eelisest kasu saada ja mängu võita.

Pnktiarvestus:

Kubbi mängitakse kahe meeskonna vahel, meeskonnas võib olla ka ainult üks inimene. Iga
meeskonna mängukord koosneb kahest osast.

1. Meeskond A püüab joonelt viskepulki visates tabada vastase kubbi klotse (joonekubbe).
Pulki peab viskama altkäe ja pulgad võivad keerelda ainult maaga risti. Pulki ei tohi visata
ülaltkäe, küljelt ega maaga paralleelselt keerlevana (nagu helikopteri labad).

2. Meeskond B viskab kubbi klotsid, mille meeskond A on edukalt pikali visanud, meeskonna
A väljakupoolele, pärast mida tõstetakse need püsti.

Neid platsile visatud klotse nimetatakse
platsikubbideks. Otsus, kuhu vastase poolele klotsid visata, on väga tähtis strateegia osa. Põhieesmärk on aga visata need võimalikult üksteise lähedale (et ühe pulgaga saaks visata pikali mitu klotsi). Kui kubbi klots heidetakse mängust välja, st väljapoole piirdetähiseid või mitte üle keskjoone (märkus: pärast püsti tõstmist peab mänguväljakul olema vähemalt pool kubbi
klotsist), võib seda ühe korra uuesti visata.

Kui ka sel korral visatakse klots väljaku piiridest välja, saab sellest karistuskubb ja vastasmeeskond saab selle asetada ükskõik kuhu oma poolele, välja arvatud lähemale kui üks viskepulga pikkus nurgatähisest või kuningast. Kui pikali visatud kubbi klots lükkab pikali platsi- või joonekubbi, tõstetakse platsikubbid püsti kohas, kuhu need kukkusid, ja joonekubbid pannakse tagasi oma esialgsesse asukohta.

Seejärel on kord teise meeskonna käes ja meeskond B viskab viskepulki meeskonna A kubbi klotside pihta, kuid alles pärast seda, kui nad on visanud pikali kõik platsikubbid. Kui joonekubb kukub pikali enne platsikubbe, tuleb see uuesti püsti tõsta. (Platsikubbid, mis pärast tabamuse saamist siiski püsti jäävad, loetakse pikali visatuks. Klotsid loetakse pikali visatuks ka siis, kui need toetuvad teise mänguosa peale.)

Seejärel visatakse kõik maha visatud kubbi klotsid jälle platsi vastaspoolele ja tõstetakse püsti. Kui kumbki meeskond ei viska platsikubbe oma käigu ajal pikali, võivad vastasmeeskonna mängijad visata viskepulki keskjoonele kõige lähemal oleva kubbi klotsi juurest.

See reegel kehtib ainult vastasmeeskonna platsi- ja joonekubbide pikali viskamise puhul; pikali visatud kubbi klotsid visatakse platsi vastaspoolele ikka viskejoone tagant ningsealt tuleb teha ka katsed kuningat pikali visata. Mäng jätkub samamoodi, kuni üks meeskond suudab ühel platsipoolel visata pikali nii platsi- kui ka joonekubbid. Kui sellel meeskonnal on veel pulki, mida visata, võivad nad proovida kuningat pikali visata.

Kui mängija suudab kuninga pikali visata, on tema meeskond võitnud. Kui keegi viskab kuninga muul ajal viskepulga või kubbi klotsiga pikali, kaotab tema meeskond automaatselt mängu. Turniiridel selgitatakse võitja tavaliselt välja kolmest parima meetodiga.

Tavamängudes võib väga erinevate võimetega mängijate, näiteks täiskasvanu ja lapse puhul platsi pikkust lühemaks teha. Teine võimalus
on, et mängijad mängivad samas meeskonnas ja vahetavad mängu käigus pooli