Petank

Lühikirjeldus:

Mängitakse kahe 1-3 liikmelise võistkonna vahel, kus võistlejate eesmärk on visata metallist mängukuule võimalikult lähedale 6-10 meetri kaugusel olevale puidust märkekuulile. Võistlejate kuulid võivad mängu ajal üksteist puudutada, seega on võimalik teist võistlejat ka saboteerida. Võidab see võistleja/meeskond, kes on kogunud esimesena 13 punkti.

Mänguväljaku ettevalmistus:

Mänguväljak võib olla milline tahes (kruus, muru, liiv vms), aga mida tasasem pinnas, seda parem.

Mänguväljaku võib soovi korral märgistada nööriga, mõõtmetega 15×4 m, aga saab kenasti ka ilma.

Mängujuhend:

Petanki mängitakse kahe 1-3 liikmelise võistkonna vahel. Üksikmängus on igal mängijal 3 kuuli, paarismängus on mõlemal meeskonnal 3 kuuli ning trios on 2 kuuli meeskonna peale.

Mängu alustav võistkond loositakse. Seejärel valib loosi võitnud võistkonna liige alustuspunkti ja joonistab maha 35-50 cm läbimõõduga viskeringi.

Alustava võistkonna üks liige viskab märkekuuli viskeringist 6-10 m kaugusele. Märkekuul peab jääma vähemalt 1 m kaugusele kõigist takistustest (puud, suured kivid, sein vms), vastasel juhul saab vastasvõistkonna liige ise märkekuuli visata. Samal ajal säilitab alustaja võistkond esimese kuuli viskamise õiguse.

Seejärel viskab alustaja võistkond esimese kuuli, üritades asetada see võimalikult märkekuuli lähedale. Kuul võib märkekuuli liigutada. Viskaja peab seisma viskeringis mõlemad jalad maas, kuni kuul on maad puudutanud.

Seejärel viskab vastasvõistkonna liige, püüdes oma kuuli esimese võistkonna väljakul olevast kuulist märkekuulile lähemale asetada. Kuulid võivad üksteist puudutada nii, et viskaja võib vastaspoole kuuli kaugemale lüüa.

Kui teisena visanud võistkonna kuul ei osutu märkekuulile lähemaks kui alustaja võistkonna kuul, viskab selle võistkonna mõni liige järgmise kuuli. Viskekord siirdub alustaja võistkonnale alles siis, kui teisena visanud võistkond on asetanud ühe kuuli alustaja võistkonna kuulist märkekuulile lähemale või kui teine võistkond on kõik oma kuulid ära kasutanud. Teiste sõnadega, viskekord on alati sellel võistkonnal, kelle parim kuul on märkekuulist kaugemal kui vastasvõistkonna parim kuul.

Viskevooru võitja võistkond alustab järgmist vooru kohast, kus eelmine voor lõppes.

Punktiarvestus:

Kui mõlemad võistkonnad on kõik oma kuulid väljakule visanud, loetakse punkte. See võistkond, kelle kuul(id) on märkekuulile lähemal kui vastasvõistkonna parim kuul, on viskevooru võitja. Võistkond saab nii mitu punkti, kui mitu kuuli on neil märkekuulile lähemal kui vastasvõistkonna parim kuul.

Viskevoor võib lõppeda varem, kui märkekuul läheb kaduma, siirdub üle 20 m kaugusele, liigub märgistatud alalt välja või sellisesse kohta, kus see ei ole viskeringist nähtav. Sellisel juhul saab punkte see võistkond, kellel jäid viskamata kuulid kätte (üks punkt iga kuuli kohta). Juhul, kui kuule jäi kätte mõlemale võiskonnale või ei jäänud kummalegi, siis antud viskevoorust punkte ei arvestata.

Mäng kestab kuni üks võistkondadest on saavutanud 13 punkti ja seega mängu võitnud.